Wednesday, May 29, 2013

Dulu




Tuhan
Dulu pernah aku menagih simpati
Kepada manusia yang alpa jua buta
Lalu terheretlah aku di lorong gelita
Luka hati yang berdarah kini jadi kian parah

Semalam sudah sampai ke penghujungnya
Kisah seribu duka kuharap sudah berlalu
Tak ingin lagi kuulangi kembali
Gerak dosa yang menghiris hati.

(Mengemis kasih, The Zikr)

Saturday, May 11, 2013

Nasyid dan Cinta

Assalamualaikum, bertemu lagi di alam maya.
Entah siapa la agaknya yang baca blog ni lagi ye. Bak kata kawan saya, blog is just too mainstream. Hehe. Anyway that is ones opinion. Tak kisahlah.

Kali ni nak cerita tentang cinta dan nasyid. Hoo. Sape member rapat akan tahu saya memang sinonim dengan nasyid. Entah taktahu kenapa, mungkin minat dengan muzik itu sendiri. Alang2 kita ambillah muzik yang baik kan. Baik di sini tak semestinya nasyid kompang kongga sahaja. Apa sahaja yang mempunyai mesej yang baik dan bisa diterima oleh telinga, i.e. tidak bingit dan terlalu rock, inshaAllah boleh aja. Islam mengajar untuk bersederhana, jangan terlalu rigid, tak dengar langsung, atau terlalu obses, ape pun tak boleh, nak muzik dia saja. =)

Zaman saya sekolah menengah dulu, kumpulan InTeam, UNIC, mendahului carta2 teratas kerana lagu mereka yang banyak berunsur cinta. Fuh masa tu kan fitrah membuak-buak la. Perasan lagu ni macam kita lah pelakonnya. Nyanyi2 sekali, feeling lebih. Hihi. Berangan entah kemana. Hanyut di bawa arus angan yang tak berkesudahan.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...