Monday, August 27, 2012

Jodoh : Sabar


Ditulis oleh : Ustazah Noraslina Jusin



Buat adik-adik yang dikasihi yang sedang 'bertarung' perasaan,

Soal jodoh, sebagaimana juga soal-soal selainnya dalam hidup ini adalah soal rezeki yang diberikan oleh ALLAH Subhanahu wa ta'ala kepada setiap manusia, namun berbeza antara seorang dengan seorang yang lain.

Ada yang berkahwin atas dasar suka sama suka; sebahagiannya pula bernikah atas pilihan orang tua. Ada yang berumahtangga setelah diusik-usik rakan sekerja, tidak kurang juga yang bertemu jodoh mereka di tempat belajar dan bekerja. Sebahagiannya merasakan teman dari kecil, bersekolah bersama itulah jodoh yang serasi dengannya; bahkan sebahagian pasangan bertemu jodoh setelah berkenalan di laman sosial (internet) hinggakan dengan kehendak-NYA, ada juga yang bertemu pasangan hidup ketika sedang beribadah di Baitullah!

Ada yang bertemu jodoh pada usia remaja, sebahagian pula pada usia matang dewasa dan tidak kurang yang bertemu jodoh pada usia emas mereka.

Namun, perlu diingat, semua itu berlaku atas kehendak-NYA tanpa melupakan bahawa setiap individu 'memiliki' jodoh mereka menurut pilihan sendiri sama ada ia diperolehi dari jalan redha ILAHI atau kemurkaan-NYA.

Semua itu tercatat di sisi ALLAH Subhanahu wa ta'ala sebagai ujian keimanan hamba-hambaNYA.

Maka, sebelum hijab takdirmu tersingkap, sebelum pasti siapakah jodoh yang namanya tercatat siap di sisi ILAHI, dahulukan prasangka yang baik, bermunajat yang baik, berikhtiar yang baik dan diiringi dengan tawakal yang benar kepada-NYA. Ikhlaskan hati dalam perjuanganmu mendapatkan'rezeki' itu melalui tuntunan yang haq (benar), halal dan mulia.

Janganlah kerana menyangka 'rezeki' yang satu ini lambat tibanya, maka jalan haram didekati, usaha yang berkat dijauhi.

InsyaALLAH, bak kata orang lama, kalau sudah jodoh tak akan ke mana.

Sekadar pandangan dari 'kakak' mu ini :))

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...