Thursday, December 29, 2011

Garang Dengan Lelaki?

gambar takda kaitan haha
Salam. Ulasan tentang ulasan manusia kepada saya tentang saya.

Ada orang kata saya garang dengan lelaki. Hmm iye ke? Saya rasa tak pun :p haha. Betul la tu. Saya tak biasa nak bergurau sangat dengan budak2 laki, termasuk yang sekelas ke apa. Takut nanti berlebihan. Bagi saya benda ni sensitif. Ada sesetengah orang sangat susah menjaga hati, sangat sukar mengekang nafsu. Saya bersikap sebegini untuk mereka yang begitu. Untuk hati saya juga semestinya. Bukan bermakna saya tak suka, jauh sekali benci akan lelaki. Kadang2 kenangan lalu mempengaruhi. Tapi saya sentiasa sedar saya memerlukan mereka, walaupun terlalu sedikit yang boleh dipercayai, mungkin masih ramai yang masih bermain-main dan tidak matang dalam kehidupan. Perempuan suka lelaki yang matang ok? Termasuk ketika bekerja bersama. Program etc. Bukan maksudnya serius sepanjang masa. Tapi time kerja kita kerja, ada task to be done, kita done kan same2.

Ada benda yang kami wanita tak dapat buat kerana melebihi cakupan keupayaan atau kekangan yang lain, lelaki2 yang baik hati boleh bantu. Kalau ada benda yang melangkaui batasan lelaki atau lebih sesuai dengan perempuan, kami inshaAllah boleh bantu. Saya menghormati lelaki2 di sekeliling saya, rakan sekelas, se-organisasi, sekuliyyah, seuniversiti, seIslam :) Harap jangan mengelar kepercayaan itu dengan sikap anda yang meremehkan diri, amanah, atau agama itu sendiri. Tak perlu bergurau lebih2 dengan saya sebab itu bukan kayu ukur saya dalam menilai anda. Mungkin perkara itu hanya akan membawa kepada masalah hati yang tak kunjung sudah. Moga Allah pelihara hati kita dari penyakit2 sedemikian.

Saya bukan tak bercakap langsung dengan lelaki. Ada urusan, sentiasa boleh. Kadang selisih pun saya senyum kalau saya terpandang. Tapi selalunya malas nak pandang. Sembang2 pun saya layan je. Tentang study, masa depan dan sebagainya. As long bukan benda lagha. Saya takde la anti-lelaki sampai pandang pun taknak kan :p Segan mungkin. Saya juga takut kemesraan yang berlebihan akan membawa tepuk tampar dan lain2. Buruknye rupa orang yang bawa imej Islam berperangai sedemikian, kan? Saya takperlu membantu dan merapati lelaki yang mahu memahami Islam, kerana ramai lagi arrijal yang bisa melaksanakan tugas itu. Saya lebih suka bertumpu pada kaum sejenis saya saja. Harap faham situasi saya. Sekian, wallahua'lam.

p/s : pendapat masing2. No offense

Wednesday, December 28, 2011

4th Semester Exam


semester yang masih tidak memuaskan hati
sile rajin sile rajin sile rajin
All the best semua!

Sunday, December 25, 2011

We're Done

Patah hati
Jangan terdampar sepi
Jangan tersungkur mati..

Patah hati
Jangan leburkan mimpi
Jangan memakan diri..

Patah Hati, Saujana

Wednesday, December 21, 2011

Cempaka Sari

Katamu apa yang engkau impikan
Segalanya kan pasti jadi kenyataan
Setiap apa yang kau inginkan
Sekelip mata dalam genggaman.

Egois, Mestica

Tuesday, December 13, 2011

Mohon Maaf


Kalau tidak mampu mencintai, jangan pernah sentuh hati seseorang...
Kalau tidak mampu setia, jangan pernah membuat janji...
Kalau tidak mampu mengenggam hubungan, jangan pernah memberi harapan...

kerana hati manusia itu terlalu bernilai dan terlalu berharga untuk disakiti, 
serta terlalu mahal untuk disia-siakan dan untuk dihancurkan..


Dengan rasa rendah diri, saya ingin memohon maaf kepada mana-mana hati yang telah saya sentuh secara sengaja dan tidak sengaja. Kepada sesiapa yang telah saya janjikan apa-apa atau semuanya.
Kepada sesiapa yang saya beri harapan, namun sebenarnya saya masih belum mampu.

Kepada mereka yang telah saya sakiti dengan tingkahlaku dan kata2, termasuk sms.
Kepada sesiapa, yang berkenaan, mohon maaf.

Sungguh, gentar rasanya bila memberikan hati pada entah siapa-siapa.
Meskipun kita rasa kita macam dah kenal dia lama, hakikatnya kita tak pernah kenal pun siapa dia sebenarnya.

Maka, cukuplah Allah bagiku.
Allah, cukupkanlah aku dengan-Mu.
Ameen Ya Robb.

Friday, December 9, 2011

Blood Type AB



TYPE AB
THE ENIGMA
Rare, Charismatic, Mysterious

Strengths
Designs for modern conditions.
Highly tolerant immune system.
Combines benefits of Type A and Type B
Weaknesses
Sensitive digestive tracts.
Tendency for overtolerant immune system – allowing microbial invasion.
Reacts negatively to A-like and B-like conditions.
Medical Risks
Heart disease
Cancer
Anaemia
Diet Profile
Mixed diet in moderation
Meat, seafood, dairy products, tofu, beans, pulses, grains, vegetables, fruit
Weight Loss Key
AVOID :
Red meat, kidney beans, lima beans, seeds, corn, buckwheat
AIDS :
Tofu, seafood, dairy products, greens, kelp, pineapple
Supplements
Vitamin C
Hawthorn
Quercetin
Milk thistle
Echinacea
Valerian
Exercise
Calming, centring, exercises such as :
·         Yoga
·         Tai chi
Combined with moderate physical, such as :
·         Hiking
·         Cycling
·         Tennis

Wednesday, December 7, 2011

Kahwin Awal?

*updated

Kahwin awal menjadi isu remaja sebaya saya.
Membina masjid, baitulmuslim, apa saja istilah yang melambangkan penyatuan dua hati dan dua jiwa adalah satu perkara yang menjadi sunnah Nabi. Kalau tidak, takkanlah ada hadith menyatakan perkahwinan itu menjadi asbab seseorang menyempurnakan separuh agamanya, kan?

Hidup dalam dunia yang serba mencabar, kahwin awal boleh menjadi satu perkara yang perlu kita pertimbangkan. Sembang2 dengan ramai teman, saya selalu tanya bilakah mereka merancang untuk melangsungkan perkahwinan. Sekadar soalan tembak untuk mengetahui rancangan teman2. Selalu jawapan yang saya terima, selepas kerja, selepas belajar. Tapi ada jugak yang tahun depan :] tahniah2 hihi.


Blood Type B

TYPE B
THE NOMAD
Balanced, Flexible, Creative

Strengths
Strong immune system.
Versatile adaptation to dietary and environmental changes.
Balanced nervous system.
Weaknesses
No natural weaknesses, but imbalance causes tendency towards autoimmune breakdowns and rare viruses.
Medical Risks
Type I Diabetes
Chronic Fatigue Syndrome (ME)
Autoimmune disorders – Lou Gehrig’s disease, lupus, multiple sclerosis
Diet Profile
Balanced omnivore
Meat (no chicken), dairy products, grains, beans, pulses, vegetables, fruit
Weight Loss Key
AVOID :
Corn, lentils, peanuts, sesame seeds, buckwheat, wheat
AIDS :
Greens, eggs, venison, liver, tea, liquorice
Supplements
Magnesium
Liquorice
Gingko
Lecithin
Exercise
Moderate physical, with mental balance such as :
·         Hiking
·         Cycling
·         Tennis
·         Swimming

Tuesday, December 6, 2011

Blood Type A

TYPE A
THE CULTIVATOR
Settled, Co-operative, Orderly

Strengths
Adapts well to dietary and environmental changes.
Immune system preserves and metabolizes nutrients more easily.
Weaknesses
Sensitive digestive tracts.
Vulnerable immune system, open to microbial invasion.
Medical Risks
Heart disease
Cancer
Anaemia
Type I Diabetes
Diet Profile
Vegetarian
Vegetables, tofu, seafood, grains, beans, pulses, fruits
Weight Loss Key
AVOID :
Meat, dairy products, kidney beans, lima beans, wheat
AIDS :
Vegetable oils, soya foods, vegetables, pineapples
Supplements
Vitamin B12
Folic acid
Vitamin C
Vitamin E
Hawthorn
Echinacea
Quercetin
Milk thistle
Exercise
Calming, centring, exercises such as :
·         Yoga
·         Tai chi



Tadaaaa


Well, this is the book I told you about. Got it from IIUM Library, Light Reading Area on the ground floor. So I got the information about those blood types from this book. Anyone who are interested can get it from the library! :)

Monday, December 5, 2011

Type O : The Personality Question


sumai : I guess this is the most-awaited part for some of you :)

Every person with Type O blood carries a genetic memory of strength, endurance, self-reliance, daring, intuition, and an innate optimism. The original Type Os were the epitome of focus and drive, with a strong sense of self-preservation. They believed in themselves. It’s a good thing, too, or we might not be here.

If you are Type O, you may be able to appreciate this inheritance because the things that make you healthy, inspire you and energize you are very similar to your ancestors’. You’re hardy and strong, fuelled by a high-protein diet. You respond best to heavy physical exercise – in fact, you become depressed, despondent and overweight when you are deprived oft it.

Perhaps you have also inherited the drive to succeed and the leadership qualities of Type Os – strong, certain and powerful – blushing with good health and optimism.

Former American President Ronald Reagan is a Type O who fits the mould quite well. His administration was characterized by surety, evenness and an unflagging optimism about the future. You never felt that Reagan suffered much in the way of self-doubt. He forged ahead, for good or ill. He was also a risk-taker, in the style of Type Os. People used to call him the ‘Teflon president’ because he was never felled by the risks he took.
Of course, Reagan did not exhibit (at least publicly) the sharp, uncompromising, almost brutish style of some leaders. For example, it’s not terribly surprising that some famous mafiosos have been Type Os. Al Capone was a Type O. now there’s an example of leadership taken to the extreme. Former Soviet President Mikhail Gorbachev is also Type O, and one of the greatest risk-takers of modern times.  Queen Elizabeth II is also a Type O, as is Prince Charles. 

Sunday, December 4, 2011

Type O : Exercise Guidelines


The three components of high-intensity exercise programme are the warm-up period, the aerobic exercise period and a cool-down period. The warm-up is very important to prevent injuries because it brings blood to the muscles, readying them for exercise, whether it is walking, running, biking, swimming or playing a sport. A warm-up should include stretching and flexibility moves, to prevent tears in the muscles and tendons.
     The exercise can be divided into two basic types : isometric isotonic exercises, such as calisthenics, running or swimming, which produce muscles tension through a range of movement. Isometric exercises can be used to tone up specific muscles which can then be further strengthened by active isotonic exercises. Isometrics may be performed by pulling or pushing an immovable object or contracting or tightening opposite muscles.
     To achieve  maximum cardiovascular benefits from aerobic exercise, the heartbeat must be elevated to approximately 70 per cent of its maximum rate. Once that elevated heart rate is achieved during exercise, continue exercising to maintain that rate for 30 minutes. This regimen should be repeated at least three times each week.

To calculate maximum heart rate :
1.       Subtract your age from 220
2.       Multiply the remainder by 70 per cent (0.7). Anyone aged over 60, or in poor physical condition, should multiply the remainder by 60 per cent  (0.6).
3.       Multiply the remainder by 50 per cent (0.5).

For example, a healthy 50-year-old woman would subtract 50 from 220, for a maximum rate of 170. Multiplying 170*0.7 gives her 119 beats per minute, which is the top level she should strive for. Multiplying 170*0.5 would give her 85 beats per minute, the lowest in her range.

Active, healthy individuals under 40 and persons under 60 with a low cardiovascular risk, can choose their own exercise programme from among the recommendation listed.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...