Monday, July 4, 2011

Warkah Tersimpan untuk Ummi


Play sambil baca.
(composed 1month ++ ago)

Tadi akak sms ummi. Ummi kata ummi tak sehat lagi. Baring je pastu pegi bilik air. Semalam time akak forward sms Hafizah ummi kata kirim salam balik kt dia then ummi kata ummi amik mc hari tu. Demam dan sakit perut. Hari ni pun ummi amik mc lagi. Kenape ye dengan ummi. Akak sedih la bace sms ummi. Taktahu la nak kata rindu rumah ke. Tapi tetiba je rasa nak sangat balik rumah walaupun tak sampai seminggu pun lagi dok kat uia.

Tetiba pulak rase rindu walaupun akak takde la tolong ape sangat pun duduk kat rumah 3 minggu dulu. Tapi ade benda2 yang akak sembang, ada jugak benda yang akak baru perasan, sebab ummi baru cerita. Akak tahu hidup berumahtangga ada suka dan duka. Akak tahu walaupun ummi selalu ketawa dan buat lawak, dalam hati ummi hanya Allah yang tahu. Beruntunglah orang mukmin, mereka punya Allah tempat mengadu. Akak tak kisah ummi nak cerita kat akak ke tak. Kadang2 memang ummi ada tercerita, tapi akak pun taktahu nak kata apa, dapat kata sabar je lah. Akak tahu kalau ummi sabar, besar ganjarannya di sisi Allah. Akak rasa ummi pun tahu itu. Tapi biasalah manusia, kadangkala ada juga masanya kita berkeluh-kesah dengan ujian yang menimpa. Manusia memang selalunya akan meluahkan pada manusia lain, terutama pada orang yang dekat dengan dia.

Hai mem, hihi. Akak takde harap pun ummi bace benda ni. Terima kasih sebab jadi ibu yang amat sangat baik buat kami berlima. Ummi jangan lah buat kerja sampai penat2 tau. Akak sedih. Mintak maap sebab akak mintak ummi tolong angkat kotak waktu baru sampai hostel hari Ahad lepas. Sampai ummi kena angkut atas kepala. Terima kasih ummi sebab selalu masakkan yang sedap2 untuk kami. Terima kasih sebab sabar jaga kami time akak, bakma dengan baknas kecik2 dan nakal2. Terima kasih sebab sabar dgn akak yang selalu merajuk dan baling pintu dulu2. Akak tahu kalau orang yang takde iman, mungkin dah tak sabar dan mungkin dah buat benda2 yang di luar batasan agama time tuh. Terima kasih ummi sebab sentiasa doakan kami semua. Akak dapat rasa ummi walaupun kita selalu jauh. Mintak maaf ummi sebab kami semua jauh dengan ummi. Nanti dah habis belajar, kerja, kahwin, kami masih tak dapat bersama ummi kat rumah sepanjang masa. Akak tahu ummi selalu nak berada dengan anak2 ummi, sebab ummi kata kami semua ini cahaya kepada mata ummi. Akak mintak maaf tak dapat selalu dengan ummi, walaupun akak nak sangat. Ummi selalu kata “takpe, akak kan belajar.” Walaupun ummi cakap macam tu, akak tahu dalam hati ummi rase sedih kan? Terima kasih ummi sebab beri kami semua pendidikan yang baik, jadi anak yang baik.

Mintak maaf ummi sebab kami selalu takda dengan ummi. Tapi yang pasti kan mem, akak harap sangat kita satu keluarga dapat bersama kat Syurga satu hari nanti. Bunyinya macam mudah tapi taklah semudah yang disangka kan mem. Kat dunia ni memang kita selalu terpisah, sebab memang begini dunia diciptakan. Akan selalu terpisah dengan orang yang tersayang. Ummi doakanlah anak2 ummi berlima ni dapat pasangan hidup yang soleh dan solehah tau. Supaya cucu2 ummi nanti jugak akan jadi penyejuk hati ummi. Terima kasih ummi atas segalanya. Akak taktahu nak kata macamana, tapi ummilah ibu terbaek dalam dunia yang fana ni. Semoga kita semua dapat bertemu kembali di alam sana. Akak sayang ummi, terima kasih ummi. Terima kasih terima kasih. Moga Allah sentiasa merahmati ummi. Moga Allah sentiasa mengampunkan dosa-dosa ummi, sepertimana lahirnya kami dari rahim ummi satu ketika dulu. Ya Allah, ampunilah dosa ummi dan abi, serta kasihanilah mereka sepertimana mereka mengasihani kami berlima sewaktu kami masih kecil. Allahu Roheem. Ameen. Tata mem, ada rezeki ketemu lagi tau. I love you sooo much. Ummi jage diri baek2 tau, ade ape2 masalah jangan fikir sangat. Mintak maaf juga sebab selalu habiskan duit ummi T_T inshaAllah Allah akan membalas dengan sebaik2 ganjaran. Jumpe lagi mem !!

Usah biar kehilangan menggantikan lafaz yang tersimpan..


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...