Friday, December 18, 2009

Hati Kita

selamat membaca dengan perlahan dan tenang agar maknanya lebih dikenalpasti



Sesungguhnya manusia ini menyediakan dirinya bagi ma'arifah adalah dengan hatinya dan bukannya dengan sebarang anggota badannya. Maka hatilah yang mengetahui Allah, mendekati-Nya, dan bekerja kerana-Nya. Hatilah yang menuju kepada Allah,. Dan sesungguhnya anggota badan itu adalah pengikut, pelayan dan alat yang dipergunakan oleh hati.

Hati yang diterima oleh Allah adalah apabila ia selamat sejahtera daripada selain Allah. Hati itu terdinding daripada Allah apabila ia bergantung kepada selain Allah.


Read more..>>



Hatilah yang mencari dan hatilah yang berbicara. Hatilah yang akan rasa bahagia apabila dekat kepada Allah. Hatilah yang taat setia kepada Allah. Dan ibadah-ibadah yang terhasil pada anggota badan dan segala sifat terpuji itu adalah lahir daripada hati.

Dengan gemerlap dan bersinarnya hati maka lahirlah kebaikan. Dengan gelapnya hati maka lahirlah kejahatan.Apabila manusia telah mengenali hati maka dia akan kenal dirinya, maka dia akan mengenal Tuhannya.

“Carilah hatimu di tiga tempat… Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al Quran.
Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, kau carilah hatimu ketika duduk tafakkur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!”

[Al-Ghazali]



Salam Maal Hijrah. Tahun Baru Islam 1431 Hijrah. Astaghfirullah minal khotoya..

2 comments:

ash said...

tgh mencari hati...

SuMaiYaH said...

moga jumpe ye cik aishah. amiin ..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...